Lokal SEO – Guide till dig som vill synas i det lokala söket!
Välkommen till en värld där din närvaro på nätet inte bara är en lyx, utan en nödvändighet för att ditt företag ska blomstra lokalt. Jag är här för att guida dig genom de de lokala söken och dela med mig av mina erfarenheter och insikter. Med denna guide kommer att få en bättre förståelse av vad du behöver tänka på för att ranka lokalt på Google!
Nu kör vi igång 🙂
Vad är lokal SEO?
Lokal SEO (sökmotoroptimering) är metoden man använder för att synas i det lokala söket på Google och andra sökmotorer. Metoden ämnar sig mot att få en hemsida att synas när potentiella kunder söker på lokala sökord så som “snickare i Göteborg”.
Varför är lokal SEO viktig?
Lokal SEO är viktigt för dig som vill synas i ditt närområde. Det kommer att, inte bara generera fler klick till din hemsida men fler potentiella kunder kommer kunna se att du och ditt företag är aktiva och finns nära dem.
Tänk dig själv när du letar efter något att käka. Du kanske söker på “restaurang Stockholm”. Syns du i det lokala söket har du mycket större chans att folk väljer din restaurang.
Snack-Pack eller Map-Pack
Gör du en sökning som “restauranger göteborg” kommer du se det som kallas för “snack pack”. Detta är de tre första förslagen för det lokala sökordet och syns under den integrerade kartan.
Målet för din lokala kampanj är att hamna i en av dessa tre platser då cirka 60% av alla klick gå till dessa.
Under snackpacket hittar du de andra organiska resultaten och dem delar på resterande 40% av alla klick.
Grundstenarna i lokal SEO
För att du ska kunna ranka högt på Google i ditt närområde och få fler besökare till din sajt eller butik behöver du följa grundprinciperna i “vanlig SEO”. Det ska dock sägas att det ofta är “enklare” att öka synlighet lokalt då det inte är lika stor konkurrens som på den globala marknaden.
I detta stycke kommer du få lära dig de grundläggande delarna du MÅSTE ha koll på för att få fler besökare på din sajt i det lokala söket.
En sak jag vill påpeka innan du börjar din resa mot att erövra det lokala söket i ditt område är att det allra viktigaste alltid kommer att vara bra och relevant innehåll!
Försök att alltid bidra med något unikt, kopiera inte bara alla andra hemsidor och tro att Google ska ge dig bättre resultat. Deras algoritmer har kommit väldigt långt och sökmotoroptimering är inte som det var för 10 år sedan när det räckte att slänga upp några blogginlägg och få lite länkar. SEO är betydligt mer omfattande och konkurrensen är större.
Börja med Google My Business
Ditt första steg bör vara att skapa och optimera din Google My Business-profil. Detta är ditt digitala skyltfönster som gör att ditt företag kan visas i Googles lokala sökresultat och på Google Maps. Se till att din information är uppdaterad och korrekt, inklusive adress, öppettider och kontaktuppgifter.
Släng även upp lite bilder på ditt företag, din lokal och produkter.
Användarrecensioner
I samband med att du skapar en My Business bör du uppmuntra dina kunder att lämna positiva recensioner online. Detta förbättrar inte bara ditt rykte, men det signalerar också till sökmotorerna att ditt företag är pålitligt och relevant för lokala sökare.
Du kan även skriva in dig på andra liknande sajter som Reco för att visa för Google att du finns därute.
Vill du snabbt öda dina recensioner på Google kan du skapa en tävling för dina kunder. Skicka ett epost/sms meddelande till de kunder som handlat hos dig och be dem att skriva en recension mot någon form av pris!
Vi har använt oss av detta för våra kunder och det funkar galant!
Webbplatsens Lokala Innehåll
Skapa innehåll som är relevant för din lokala publik. Det kan vara blogginlägg om lokala händelser, guider till lokala sevärdheter eller fallstudier från lokala kunder. Detta visar inte bara att du är engagerad i ditt lokalsamhälle, men hjälper också till att öka din synlighet för lokala sökningar.
Du kan lära dig hur du skriver SEO anpassade texter i vårt inlägg om det här!
Lokala Länkar och Citat
Att få din webbplats omnämnd och länkad från andra lokala hemsidor kan kraftigt förbättra din synlighet. Engagera dig i lokala evenemang och partnerskap för att bygga upp ett nätverk av länkar och citat.
Du kan kontakta lokala bloggar eller andra relevanta hemsidor och se om ni kan ingå ett partnerskap. Du kan be att få skriva ett gäst inlägg för dem där du länkar tillbaka till din hemsida i inlägget.
Många bloggare är villiga att låta dig gästblogga om du bidrar med riktigt bra innehåll medan andra tar betalt för dessa sorters arrangemang. Det är upp till dig att värdera om det är värt det eller inte.
Några grundregler att följa när du letar “backlinks” är:
Hemsidan du vill ha en backlink från bör ha en DR (Domain Rating) över 30.
Hemsidan du vill ha en backlink från bör ha minst 2500 aktiva läsare/klick varje månad. Du kan se detta genom att använda Similar Webs Chrome extension.
Hemsidan inte tillhör någon av dina konkurrenter.
Hemsidans innehåll är relevant till din produkt eller tjänst.
Hemsidan är aktiv. Har lagt upp något för mindre än ett år sedan.
De bästa verktygen och resurserna för SEO
När du påbörjar din resa mot att öka din hemsidas synlighet på sökmotorerna kommer du genast att bli bombarderad med olika verktyg som lovar att hjälpa dig på resan
Många av dessa verktyg, om använda på rätt sätt, kommer definitivt att hjälpa dig på traven. Men vilka bör du ha koll på?
De verktygen jag personligen rekommenderar för nybörjare inom SEO världen är följande.
Google Search Console – Ett måste för både nybörjare och rutinerade SEOare. Googles egna verktyg ger dig otroligt mycket viktiga insikter till hur dina sidor presterar. Du kan se hur många klick dina sidor får, hur många gånger dina hemsidor visats i sökresultaten, vilka sökord du rankar för och mycket mer.
Utöver det kan du även indexera sidor du vill ska synas på sökresultaten och ta bort de du inte vill ska synas där.SErankings – Ett riktigt stabilt SEO verktyg till ett bra pris. Med SErankings kan du göra sökordsanalys, se vart du rankar, var dina konkurrenter rankar, vilka backlinks du och konkurrenter har och mycket mer.
SERankings erbjuder även en kostnadsfri provperiod på 14 dagar.SurferSEO – Ett verktyg som hjälper dig att skriva SEO optimerade texter. Verktyget går igenom sökresultaten och plockar ut relevanta webbplatser som skrivit innehåll du vill ranka för.
Verktyget visar vissa sökord du bör ha med i ditt innehåll för att bättre nå de resultat du vill.
Vi har skrivit en detaljerad guide till hur du skriver SEO anpassade texter som du kan läsa.ChatGPT– Ett kontroversiellt verktyg inom SEO världen just nu. Använder du dig av ChatGPT på rätt sätt kan du slå dina konkurrenter som inte gör det.
Du bör dock vara försiktig med detta verktyg då informationen kan vara felaktig, kolla dina källor.
Du bör heller inte be ChatGPT skriva dina blogginlägg eller annat innehåll åt dig. Det är ett perfekt verktyg för att underlätta och spara tid.
Genom att använda ChatGPT på rätt sätt kan du få idéer på vad du kan skriva och få hjälp med grunden till ditt inlägg.
Optimera din sajt för snabbhet och användarvänlighet
För att Googles algoritmer ska ranka dig i toppen på sökresultaten måste din hemsida ladda tillräckligt bra samt vara enkel att förstå och navigera för kunder.
Använd dig av Googles egna verktyg Speed Insight för att se hur din hemsida ligger till i dags läget.
Beroende på vart du byggt din hemsida finns det flera olika metoder till hur du går till väga för att optimera din hemsida.
Om du använder det vanligaste CMSet WordPress finns det många olika alternativ för att göra din hemsida snabbare.
Du kan ta hjälp av plugins från tex Siteground. De har flera olika verktyg i sitt plugin och ser till att din hemsida laddar snabbt.
Se till att dina bilder inte är för stora. Under 1mb helst. Använd dig av en “image compressor” för att konvertera stora bilder till små utan att förlora kvalite. Sök på “image compressor” i Google så dyker flera alternativ upp.
Bygg hemsidan på rätt sätt. Har du gått någon kurs i webbutveckling vet du att det finns vissa regler man bör följa för att hemsidan ska vara så bra som möjligt. Bygger man den på fel sätt tillkommer onödiga kodsnitt som gör hemsidan långsammare.
Korta ner JavaScript. Många gånger kan din JavaScript vara för lång och det kan vara lägligt att förkorta den. Sitegrounds plugin kan hjälpa dig med det.
Kolla även vad Page Speed insight ger dig för tips, verktyget kommer att säga till dig vad du bör tänka på för att förbättra hastigheten.
Personliga Tips för Framgång
Var Konsekvent: Se till att din företagsinformation är konsekvent över alla plattformar och listningar. Inkonsistenser kan förvirra både kunder och sökmotorer.
Engagera dig Lokalt: Delta i lokalsamhället och skapa innehåll som speglar detta engagemang. Det bygger inte bara ditt varumärke utan förbättrar också din lokal SEO.
Analysera och Anpassa: Använd data från Google Analytics och Search Console för att förstå vad som fungerar och vad som kan förbättras. SEO är en ständigt pågående process.
Bra innehåll: Något jag alltid säger när jag pratar SEO är “bra innehåll”. Oavsett hur väl optimerad och hur många backlinks du har, faller alltihop om du inte har bra innehåll som folk faktiskt vill läsa. Går folk in på din sajt och blir uttråkade direkt, lämnar och går vidare, kommer din “bounce rate” att öka.
Bounce rate är Googles sätt att veta om du skriver relevant innehåll som folk gillar, ökar din bounce rate för mycket kommer Google inte att ranka dig högt.
Genom att följa dessa steg och ständigt anpassa din strategi, kan du förbättra din synlighet i det lokala söket och ansluta till fler potentiella kunder. Kom ihåg, lokal SEO är en resa, inte en destination. Lycka till!
Och där har du det, en guide till lokal SEO som inte bara hjälper dig att förstå grunderna utan också ger dig verktygen och kunskapen för att lyckas. Om du har några frågor eller behöver hjälp med din lokal SEO-strategi, tveka inte att kontakta mig. Tillsammans kan vi se till att ditt företag inte bara syns, utan också blomstrar i det lokala söklandskapet.