Skip to content

Innehåll

Viktiga digitala marknadsföringstrender för 2024

Digitala marknadsföringstrender för 2024! Vad du ska ha koll på!

En sak du alltid kan räkna med digitala marknadsföringstrender är att dem hela tiden förändras… och rör sig snabbt!

Ett utmärkt exempel är den fantastiska ökningen av artificiell intelligens (AI) som vi har sett under 2023. Detta fenomen kommer att fortsätta att utvecklas och påverka alla marknadsföringsområden under 2024.

Digitala marknadsföringstrender förändras också på grund av konsumenternas beteende och den yttre miljön. Även om den globala tillväxten kommer att bli blygsam och inflationen sannolikt kommer att svalna, kommer konsumenterna enligt OECD fortfarande att vara kostnadsmedvetna. Dessutom kommer de flesta människor sannolikt att söka varumärken som visar att de gör något för samhällets bästa, och inte bara deras resultat.

I den här artikeln kommer vi att utforska de digitala marknadsföringstrenderna att se upp med 2024 som vi har lärt oss av några av våra globala experter på Digital Marketing Institute:

  1. I sociala medier utforskar vi framväxten av Instagram Threads, varför du bör ta LinkedIn på allvar och hur AI kommer att spela en mer roll i sociala medieplattformar.

  2. AI:s användning i marknadsföring undersöker marknadsförarens roll i att driva strategi, teknikens självlärande karaktär, behovet av nya färdigheter och vikten av samskapande.

  3. SEO-trender är fokuserade på att vi förbereder oss för Googles Search Generative Experience (SGE), med tonvikt på värdefullt och delbart innehåll, EEAT och värdet av användarupplevelse.

  4. I PPC uppmanar Google Ads oss att se på AI som assistent och att undvika påtryckningar från Googles representanter att ändra kampanjer.

  5. I digital marknadsföringsstrategi kommer du att höra om den ökade betydelsen av datasekretess och hållbarhet.

Det kommer att bli ännu ett intressant år för sociala medier! Under 2024 kommer sociala medieplattformar att fortsätta att kämpa för konsument’s uppmärksamhet och de kommer att behöva ompröva hur framgång mäts.

Det kan också bli en förändring i dominans eftersom det kontinuerliga dramat med X (tidigare Twitter) lämnar utrymme för nya plattformar som Instagram Threads och Bluesky att öka i popularitet, medan andra nätverk har potential att vinna ny mark för organisk trafik.

Threads är på uppgång

Meta lanserade Threads i juli 2023 och påstår sig nu ha 100 miljoner användare varje månad, ett antal som utan tvekan kommer att öka när det äntligen gick live förra veckan i EU. En rival och ett alternativ till X, Threads används främst för att dela textuppdateringar och gå med i offentliga konversationer.

Experttips: Varumärken bör åtminstone ha en närvaro på trådar, även om det bara tar ett användarnamn eftersom antalet användare kommer att öka under 2024. Gör din research. Ta en titt och se hur andra märken använder det, som Canva, TedTalks och Channel 4. Det är dags att experimentera med plattformen.

Threads, Metas nya app motsvarar twitter eller X

“Nyligen har det skett en återuppgång i Threads engagemang,” säger Alison Battisby, från Avocado Social i vårt webbseminarium. “Jag tror att många människor kommer för att etablera sina profiler på plattformen, redo för nästa år. Det vi ser många varumärken göra är att ha mycket roligt genom konversationer genom att ställa frågor eller ställa diskussioner.”

Experttips: Lägg inte för mycket ansträngning på att använda trådar för att dirigera trafik till en webbplats. Det är inte dess syfte. Det handlar om samtal och diskussioner på plattformen som människor kan engagera sig i på plattformen. Varumärkena som ser framgång – Canva, TedTalks och Channel 4 – ställer frågor och ställer diskussioner. Det är vad användarna av Threads vill ha just nu.

LinkedIn har precis drabbat en miljard medlemmar världen över. Det är långt ifrån de dagar då det bara var ett ställe att ladda upp ditt CV och söka jobb!

Under 2024 förväntar sig Battisby att se en enorm ökning av organiskt engagemang på LinkedIn – en sällsynthet på sociala kanaler just nu.

“Människor uppdaterar sina LinkedIn-profiler, inte bara om arbetsämnen heller – allmänna livskunskaper, råd, stöd, psykiska problem, tips och ledarskap.”

Experttips: Det händer mycket engagemang mellan kreatörer på LinkedIn. Du kan byta till ‘Creator Mode’ på en personlig profil, vilket förbättrar din profil och ger dig tillgång till fler verktyg. För betald media verkar videoannonser driva mest engagemang på LinkedIn.

Det är ingen överraskning att AI används av marknadsförare av sociala medier för att driva produktivitet. AI-verktyg som ChatGPT och DALL-E hjälper marknadsförare att komma med kampanjkonceptidéer och sociala post-idéer och hjälpa till med kopieringsgenerering och text-till-bild-generering.

Parallellt med detta integrerar sociala medieplattformar AI i sina plattformar. Till exempel:

  • TikTok gör det möjligt för dig att anpassa ditt flöde baserat på AI.

  • Instagram experimenterar med AI-genererade klistermärken.

  • LinkedIn erbjuder premiumanvändare AI-funktioner som AI-driven profilskrivhjälp och ‘Top Choice Jobs’-signaler.

  • YouTube experimenterar med Dream Track för Shorts och Music AI-verktyg.

Men du måste vara medveten om att användning av AI har risker, inklusive integritet och etiska kränkningar. Tänk på din publiks attityder till AI. Vad känner de för det? Gillar de att se den här typen av innehåll? Eller gillar de det inte?

“Om du genererar något med hjälp av AI, kommer du att äga upp det och märka det som skapat av AI?” frågar Battisby. “Jag tror att detta kommer att bli reglering så småningom.”

Experttips: Håll utkik efter nya funktioner på var och en av de sociala plattformarna och se hur andra varumärken använder dem med god effekt.

Viktiga digitala marknadsföringstrender för 2024

Det råder ingen tvekan om att AI har dominerat rubriker och snurrat huvudet på många marknadsförare. Under 2024 förutspår vi fortsatt exponentiell tillväxt i AI-kapacitet som kommer att kräva att företag anammar tekniken och ligger före det snabbt föränderliga landskapet.

“49% av värdet på NASDAQ och 25% av den amerikanska aktiemarknaden består av bara sex företag, och de är alla AI-företag,” säger Brian Corish, grundare av det AI-fokuserade konsultföretaget Elemental Intelligence och DMI Global Champion.

Så vad betyder detta för marknadsförare?

Marknadsföring bör ta ansvar för AI-strategin

Det finns en viss förvirring om vad man ska göra med AI. Eftersom marknadsavdelningar är närmast konsumenten kan de vara proaktiva och driva framåt med en AI-strategi. De kan använda den kunskap som erhållits under kundresan för att identifiera de möjligheter AI kan ge för att förbättra vad ett företag redan har.

“Marknadsförare har möjlighet att äga AI eftersom ingen äger den i företag för tillfället. Det är ett utmärkt tillfälle för marknadsförare att säga, ‘Jag kommer att förstå detta och vara personen som hjälpte till att sätta strategin, som bestämmer vad vi ska göra och hur vi ska använda AI best’,” säger Ken Fitzpatrick, VD för Digital Marketing Institute.

Corish tror att det första steget är att ta reda på vilken typ av företag du arbetar i, samt ambitionen för förändring och motståndet mot den förändringen. Då kan du strategiskt identifiera och prioritera AI-projekt, få alla nödvändiga inköp från intressenter.

När du väljer ett AI-projekt måste marknadsförare bestämma om de vill optimera processer, påskynda produktionen eller omvandla affärsmodellen:

Optimera: Gör dina interna processer mer effektiva (t. ex. med hjälp av ChatGPT för att skriva sammanfattningar eller ta fram idéer).

Accelerera: Hur kunde du använda AI för att göra dina befintliga produkter eller tjänster bättre? Titta på mätvärdena som du kan använda och fråga om AI skulle lägga till tillräckligt med kundvärde för att höja priset på produkten.

Transformera: Kan du använda AI för att skapa en ny produkt, tjänst eller affärsmodell? Detta är ett utmärkt tillfälle att gå runt i organisationen och ha ett samtal om de problem som människor i organisationen möter och hur AI skulle kunna lösa dessa problem.

SEO förändras och dess framtid ser ut att bli mer användarcentrerad och teknikdriven. År 2024 kan dessa förändringar vara drastiska eftersom AI och maskininlärning hjälper sökmotorer att leverera resultat baserat på användarens avsikt.

Så vilka är SEO-trenderna vi ser 2024?

Googles SGE förändrar sökupplevelsen med generativ AI. Målet är att ge mer relevant och heltäckande information till användarna utifrån frågor. SGE tillhandahåller även relevanta länkar och har ett konversationsläge där användare kan följa upp med fler frågor – i huvudsak, ha en konversation med Google.

Upplevelsen kommer att rullas ut 2024 och Lam tror att dessa nya ‘AI ögonblicksbilder’ kommer att ha en enorm inverkan på sökningen. “Från ett trafikperspektiv förväntar vi oss att detta potentiellt kan minska klickfrekvensen för webbplatser under denna ögonblicksbild, vilket är skrämmande för oss inom SEO, säger Lam.

Experttips: Övervaka proaktivt när du visas i en AI-ögonblicksbild. För när SGE väl har rullats ut helt i (förmodligen) början av 2024 och du kan komma åt verktygen för att börja analysera, kommer det att vara ytterst viktigt att låta data berätta historien.

Viktiga digitala marknadsföringstrender för 2024

Skapa innehåll som är värt att prata om och dela

Det har alltid varit viktigt att skapa bra innehåll, men 2024 om du vill synas på sökresultaten måste det du skapar ökas. “Din framgång kommer att vara knuten till om du kan skapa innehåll som är mycket bättre än AI-genererat innehåll,” säger Lam.

De senaste månaderna har det ryktats om att bakåtlänkar dör ut. Faktum är att intervjuer med Google-anställda har avslöjat att bakåtlänkar inte är en topp tre rankningsfaktor. Lam tror dock att bakåtlänkar kommer att fortsätta att vara en signal om popularitet för Google, särskilt när de planerar att bekräfta sina AI-ögonblicksbilder med källor över hela webben.

Experttips: Google dyker upp videor i högkvalitativa bilder direkt i SGE-karusellen. Även om kvaliteten inte riktigt finns där ännu, bör du förvänta dig att spelbara videor kommer att bli en riktigt viktig del av din innehållsstrategi.

Skapa högt EEAT-innehåll

Googles EEAT-ramverk (Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness) är inte en rankningsfaktor utan en komponent i dess riktlinjer för utvärdering av sökkvalitet. Även om detta ramverk har funnits i ett decennium, lade Google i år till ett extra E för ‘Experience’.

Detta är betydelsefullt eftersom AI inte kan generera verklig erfarenhet som människor kan. Detta ger marknadsförare av mänskligt innehåll en fördel och cementerar vikten av att experter skriver eller informerar innehåll.

“När du utvecklar din innehållsstrategi, tänk på hur du väver in bevis på att skribenten eller personen som driver din webbplats har expertis, förstahandserfarenhet, auktoritet och förtroende, så att de förtjänar att bli lyssnade på,” säger Lam.

Experttips: Gör en checklista över alla EEAT-signaler som är viktiga för ditt företag och skapa det som ett styrkort. Titta på vad dina konkurrenter gör för att bygga förtroende och auktoritet. Gradera dig sedan mot alla saker dina konkurrenter gör och ta reda på hur du kan förbättra dig.

Med en sådan hård konkurrens om kunderna erbjuder betald reklam ett sätt för företag att rikta in sig på sin kärnpublik med relevanta budskap. Det som gör pay-per-click-modellen (PPC) så lockande är att marknadsförare kan kontrollera sina utgifter och hålla sig till en budget.

Föga överraskande är ledaren i detta utrymme Google. Världsomspännande intäkter för Google under tredje kvartalet 2023 uppgick till $76,7 miljarder, varav $59,6 miljarder kom från Google-annonsering. Detta var en ökning med 9,5% jämfört med föregående år, vilket visar aptiten på betalda annonser.

År 2024 visar den tillväxten inga tecken på att avta men det kommer att finnas utveckling att överväga, särskilt AI.

ppc, marketing, click

AI är en ‘assistant’ till Google Ads

Under 2024 kommer Google att rulla ut ytterligare generativa AI-verktyg till Google Ads. Även om detta kan vara till hjälp, måste vi också vara skeptiska eftersom Google Ads trots allt är en moneymaker. Faran är att AI kommer att använda designteknik och skapa fördomar i saker som algoritmer och annonslayouter.

“Systematiskt har Google minskat kontrollen och hanterat många av de aktiviteter som sökmarknadsförare vanligtvis skulle ha utfört till AI,” säger Cathal Melinn, Digital Marketing Director, Commercial Analyst & Ecommerce specialist.

Denna användning av AI kommer att begränsa din kontroll över Google Ad synlighet och prestanda. Det kommer också att överoptimera eftersom det inte kan använda sammanhang eller språk på samma sätt som en människa kan. Här är ett bra exempel:

Så vad du behöver göra 2024 är att se AI som en assistent för att hjälpa dig i din strategi, snarare än att se det som den enda vägen framåt.

Experttips: I Google Ads-gränssnittet finns en optimeringspoäng, där du kan lägga till displaynätverket, låta Google skriva dina annonser, slå på allt på den breda matchningen eller ta bort sökord. Tänk dock på att Google Ads är utformat för att få dig att göra vissa saker du kanske eller kanske inte vill göra. Se till att allt du gör är till din fördel.

Undvik tryck på plats

Ta inte Googles ord för det! Oavsett hur länge du har arbetat inom PPC eller sökmarknadsföring, se till att använda din egen (datastödda) bedömning med Google Ad-kampanjer.

Under de senaste åren har Google-representanter ringt upp konton och föreslagit ändringar i annonskampanjer. Men det finns ett allt mer aggressivt manus som de följer. Detta kan få dig att tro att du tar fel strategi eller inte använder rätt funktioner på verktyg, men Melinn rekommenderar att du aldrig bestämmer dig på plats.

“Gör inga ändringar i telefonen med din representant eftersom de kanske inte är de rätta ändringarna, och de kommer att pressa dig att göra det,” säger Melinn. “Säg bara nej.”

Starten på ett nytt år är en bra tid att se över din digitala marknadsföringsstrategi. Det är viktigt att ta reda på vad som fungerade – och, ännu viktigare, vad som inte fungerade.

En sammanhållen strategi kan hjälpa dig att uppnå dina affärsmål, oavsett om det är tillväxt eller att bygga varumärkesmedvetenhet. Men strategin vägleder också ditt team så att de förstår var de ska koncentrera sina ansträngningar och vad de siktar på.

År 2024 kommer en sammanhållen AI-strategi att vara ett måste, särskilt eftersom endast 15% av organisationerna har en tydligt definierad och välförstådd sådan, enligt Mesh-AI-forskning. Men vilka är de andra prioriteringarna?

Viktiga digitala marknadsföringstrender för 2024

Datasekretess fortsätter att vara en problematik

Dataintrång och datamissbruk kostar varumärken, och inte bara ur ett monetärt perspektiv. Dataintrång gör att kunder tappar förtroendet och visar ovilja att dela personlig information, och detta har en inverkan på ditt engagemang och din datafångst.

86% av amerikanerna säger att datasekretess är ett växande problem för dem, medan 68% är oroade över nivån på data som samlas in av företag, enligt KPMG-forskning.

“Du måste bestämma hur du vill använda kunddata,” säger Ken Fitzpatrick, VD för Digital Marketing Institute. “Om du kan vara öppen och ärlig om det med kunder och förklara vad du gör och varför du gör det, finns det en möjlighet för företag att stjäla en marsch för att vara väldigt transparenta.”

Experttips: Var ärlig om hur din kunddata används och ge kunderna mer kontroll över sin information. Titta på värdet du ger kunderna för deras data och se om det räcker. Och håll dig uppdaterad om vad som händer i datasekretessbestämmelser.

Hantera kundernas förväntningar på hållbarhet

Enligt PWC:s Global Consumer Insights Pulse Survey sa mer än 70% av kunderna att de var villiga att betala mer för hållbart producerade varor. Denna positiva trend gör det möjligt för kunder att använda sin köpkraft för att anpassa sig till sina sociala problem, och den erbjuder företag prissättningskraft för en produkt eller tjänst som tar itu med dessa problem.

“Hållbarhet blir alltmer framträdande i människors beslutsfattande,” säger Fitzpatrick. “Vad gör detta företag när det gäller hållbarhet? Vad är deras strategi? Kunder vill inte stödja ett företag som gör dåliga saker mot miljön, oavsett hur mycket de vill ha sin produkt.”

Experttips: Granska din produkt- eller tjänstlivscykel för att fastställa hållbarhet och fokusera på områden där du kan förbättra dig, nå ut till dina kunder för att se vad du skulle kunna göra bättre och se över din strategi för företagens sociala ansvar.

2024 kommer att bli ett spännande och utmanande år för marknadsförare. AI förändrar allt från hur konsumenter beter sig och köper till hur företag och avdelningar fungerar.

Det enda vi har lärt oss av att prata med våra experter är att marknadsförare måste omfamna AI för att vara effektiva i sina jobb. Även om din roll inte påverkas av AI just nu, kommer det att vara det i framtiden. Så börja lära dig om tekniken och börja använda några av plattformarna. Annars riskerar du att bli lämnad!